gezinbart.reismee.nl

wat vragen die je soms wakker houden

Zo nu en dan belaag jejezelf met een hele hoop vragen over onze reis naar Honduras. Je zoekt dan toch stiekem wat zekerheden die je toch niet kan krijgen. Dan heb ik het misschien wel over het allerbelangrijkste; Malaria. We weten dan ook, zoals in heel midden Amerika,Honduras is malariagebied. Nou hebben we wel eerder gereisd in Malariagebieden en zelf eigenlijk nooit malariapillen ingenomen vanwege het feit dat hetgewoon troep is. Maarja nu gaatNoa mee en wat ga je dan doen? We hebben wat zaken en feiten tegenover elkaar gezet;

-de GGD zet meestal een ramp senario voor dat je haast al bang bent om heen te gaan, tja ze verkopen je liever die dure pillen wel.

-het innemen van malariapillen geeft geen zekerheid dat je geen malaria zou kunnen krijgen.En dan nog de eventuele bijwerkingen.

-Daar de situatie wat betreft malaria aankijken/vragen. Want daar weten ze meer van hun omgeving omdat ze er midden in zitten. Dan kunnnen we altijd nog malaria pillen nemen. Zo had ik contact met een vrouw die op Roatan woont met haar twee kinderen; zij gaf aan dat ze nooitmalariapillen slikken omdat langdurig gebruik schadelijk is voor de lever. En ze hebben daar tot nu toe al die jaren geen malaria gehad.

-preventie is heel belangrijk, dus zodra de zon onder/opkomt insmeren met Deet en kleding (fijn mazig) met lange mouwen en pijpen en sokkenaan. Het liefst in licht kleur. We nemen de Klamboe van Noa mee, slaapt ze nu ook onder maar dat is meer omdat ze het leuk vind. Hotelkamer nemen met airco, ook lekkervoor ons, maar vooral de muggen houden niet van airco's.

-We weten hoe malaria zich kan uiten en dat je zo spoedig mogelijk hulp inschakelt. Als je op tijd bent dan is malaria goed te behandelen, ook de Malaria Tropicana(de dodelijkste vorm als je er niet op tijd bij bent)endan is het nog geen pretje maarja dit soort zekerheden kun je nooit vooraf krijgen. We reizen ook met auto en het risico om een ongeluk te krijgen isveel groter dan het krijgen van Malaria, alleen maak je je vooraf niet zo druk over een ongelukmaar wel over malaria? Bestraar?

Het allerbelangrijkste is gewoon preventie, voorkomen dat je gestoken wordt. Dus wij zullen Noa hoogst waarschijnlijk geen pillen vooraf geven.